sâmbătă, 22 septembrie 2012

Tristeți provinciale

După ce l-am reascultat pe Alifantis cu a lui Emoție de toamnă, așa cum fac în fiecare an în perioada asta, m-a lovit un dor nebun de mai mult Alifantis și Baniciu, Pasărea Colibri etc. Și printre balade, ploi, romanțe, am stat să mă gândesc cum mă dezumflam toată cu ani în urmă când se difuza pe la radio mai mult Alifantis sau Baniciu. Mi se păreau de-a dreptul plictisitori. De ce acum nu mă plictisesc? Oare pentru faptul că atunci, cu ani în urmă, eram intoxicați la propriu cu astfel de muzică încât își pierdea orice urmă de farmec, sau pentru că la vremea respectivă eram doar un copil tâmpit, înfumurat și snob, interesat mult mai mult de aparențe decât de conținuturi? Sau pentru că am trecut de vârsta nebuniei, m-am calmat, m-am așezat și am început să raționez, să văd, să și ascult, să încerc să înțeleg ce se întâmplă în jurul meu și de ce, să găsesc sensuri, înțelesuri, direcții , să văd mai departe de vârful nasului meu vanitos ridicat în vânt fără vreun motiv rezonabil. Oare odată cu vârsta începem să semănăm tot mai mult cu părinții noștri, deși numai ideea asta ne îngrozea cu ceva ani în urmă. Începem să înțelegem de ce uneori erau așa cum erau, de ce se armau în insensibili și ne distrugeau iluzii și elanuri nebunești? Poate încep să văd ceva acolo unde înainte nu vedeam nimic. Sau poate că doar îmbătrânesc. Se zice că adevărata cunoaștere vine o dată cu vârsta. Poate devin mai înțeleaptă pentru că îmbătrânesc. Sau poate că doar mă tâmpesc. Ciudat ni se mai schimbă modul de a percepe lucrurile de-a lungul timpului, cum începem să ne interesăm de lucruri care cândva ni se păreau de-a dreptul odioase și renunțăm încet, încet la ”universul nostru” care cu timpul apare complet pueril. 
Acum înțeleg că mi-ar fi fost mai simplu dacă aș fi învățat din experiențele altora și nu mi-aș fi făcut propriile experimente. Dar ar mai fi avut același efect? Cu siguranță, nu. Nu înțelegi până nu simți.


16 comentarii:

  1. de la Pasarea Colibri ador melodia Pisica neagra :X:X eu il ascult in exces pe Florian Pitis ;))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Au muuuulte melodii frumoase cei de la Pasarea Colibri. multe.

      Ștergere
  2. In cateva randuri ai descris etape prin care multi trecem.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mie-mi place să zic nu că "devi mai înţelept pentru că îmbătrâneşti", ci pentru că aduni experienţă. Dacă ai 60 de ani nu înseamnă neapărat că cunoscător în morfologia vieţii, poţi să fi şi când eşti mai tânăr. Părerea mea.
    Îmi place să cred că şi tinereţea are înţelepciune, dar nu aceiaşi pe care cei mai în vârstă o au.
    take care :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) dragutz. Eu nu am vrut sa spun ca toti tinerii sunt tampiti.Eu m-am referit la mine :))

      Ștergere
  4. Cred ca am mai scris ce spunea cineva: "lucrurile nu se schimba, oamenii da". Nu era vorba de "anumiti oameni". Se spunea "oamenii". Am avut impresia ca ne includea pe toti. Fara exceptii. Ne schimbam, si e firesc sa se intample asta. Ne schimbam datorita lucrurilor pe care le vedem, a celor pe care le experimentam, a celor pe care le citim si a celor pe care le auzim. Poate ca varsta le impune unora o anumita cumintenie. Ma recunosc vinovata. Pe altii ii impinge sa faca la batranete ce nu au facut cat erau tineri. Suntem mai meditativi, mai asezati, mai ganditori, mai rationali si mai visatori in acelasi timp. Ei, si ce?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stii ca si eu am in plan sa mai fac niste chestii inainte sa mor :))) ca de ex sa sar cu parasuta, sa fac si bungee jumping macar o data. Mi se pare ca astea doua sunt cel mai aproape de experimentarea liberatii supreme. Se pare ca eu inca nu m-am asezat de tot :))

      Ștergere
  5. "Ciudat ni se mai schimbă modul de a percepe lucrurile de-a lungul timpului, cum începem să ne interesăm de lucruri care cândva ni se păreau de-a dreptul odioase și renunțăm încet, încet la ”universul nostru” care cu timpul apare complet pueril" exact chestia asta mi s-a intamplat mie si cred ca li se intampla la toti la un momendat. Da pur si simplu la un moment dat trebuie sa mai "schimbam placa" ca sa zic asa. Faina Pasarea Colibri!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) am bagat de seama ca e o schimbare profunda acolo la tine. sper sa fie cu noroc.

      Ștergere
  6. :)))))
    Asta e tare de tot. "Sa mai fac niste chestii inainte sa mor"! Ii impingi pe oameni sa creada ca te apropii de respectabila varsta de 100 de ani! :)) Sau eu am facut asta?... Sper ca nu!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))) ti-a placut, nu? da, astea sunt pe lista inainte de a da coltzul, iar asta nu tine de varsta :)

      Ștergere
  7. Cred că trebuie să treacă o vreme sau o vârstă ca să înţelegi şi să apreciezi Pasărea Colibri şi pe alţii asemenea. Să te bucuri că unii dintre ei mai sunt încă aici, că-i mai putem aplauda sincer. Am devenit şi eu fană de câţiva ani, brusc, şi trăiesc cu senzaţia că nu m-aş putea sătura vreodată de poezia muzicii lor. Nu te mai întreba ce şi cum, muzica (de orice fel) n-ar putea fi vreodată simptom de îmbătrânire!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) nu ma refeream la genurile de muzica ca simptom al imbatranirii. era doar o analogie.
      multumesc de vizita.

      Ștergere
  8. Mie mi se pare ca cel mai important lucru in procesul asta de maturizare,..(sau imbatranire) e sa inveti din greseli si sa fii cu capul pe umeri.
    Am cunoscut atat tineri sclerozati si batuti in cap la 20-25 de ani, cat si parinti in varsta cu muntea deschisa, pentru care am tot respectul. Din pacate, nu-s ai mei :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) stii ca de multe ori din afara lucrurile par mai roz, iar capra vecinului mai grasa. asa si cu parintii. din pacate nu-i alrgem ... si nici ei pe noi :)

      Ștergere