marți, 17 aprilie 2012

Minciunele, minciunele

E adevărat că toată lumea minte, și eu și tu … toți. Pentru fiecare dintre noi vine un moment în care, de voie, de nevoie spunem minciunica necesară și suntem bucuroși când scăpam. Mă întreb câteodată dacă ne punem problema cum afectează minciunile noastre existența celor din jur, a celor dragi, în special, pentru că la restul nu ne prea gândim. Nu e un soi de egoism bucuria aia pe care o simțim când credem că am rezolvat problema cu o minciună negândindu-ne că poate beleaua va cădea pe capul unuia care n-are nici o vină și el va scoate castanele din foc, deși noi le-am vârât acolo? Și nu simțim nici o remușcare când cel pe care îl mințim e cineva apropiat care ne-a acordat încrederea necondiționat? Nu ne gândim că poate minciuna noastră schimbă viitorul unui om uneori iremediabil? Nu îi luăm oare celui pe care îl mințim dreptul de a judeca și acționa în cunoștință de cauză? Nu îl lipsim de informații, poate, esențiale pentru el?
Am auzit diferite justificări ale folosirii minciunii: minciuna necesară, minciuna benefică etc. Cum poate fi o minciună benefică? Benefică pentru cine? Pentru cel care o spune, nu? Sau cum că minciuna benefică este folosită, chipurile, pentru “a-i proteja” pe cei dragi, pentru a nu-i face să sufere. Eu cred că numai un tâmpit va fi încântat că a fost mințit cu ideea de a fi “protejat”, de a nu suferi. Orice om sănătos la minte va suferi cu mult mai mult în momentul în care va afla că a fost mințit de cineva în care a avut deplină încredere și sub nici o formă nu va putea accepta scuza cu protejarea și ferirea de suferință. De ce cred unii că suntem incapabili să facem față unui adevăr, fie el oricât de dureros și că e mai bine pentru noi să ni se spună o minciună călduță doar pentru a nu da naștere unei crize? De ce își arogă unii dreptul de a gândi și decide ce e mai bine pentru noi înșine. Eu o vad ca pe o insultă adusă capacității mele de înțelegere și de decizie, o simt ca pe un furt al dreptului meu de a hotărî pentru mine însămi. Nu văd nimic benefic în asta, ba din contră, și nu înțeleg de ce e atât de greu să spui un adevăr unui om la care se presupune că ții, un om care are încredere în tine. 
E adevărat că de cele mai multe ori adevărul doare și sunt mulți cei care ”spânzură emisarul” numai pentru că a adus o veste proastă, dar, cu scuzele de rigoare, numai tâmpiții fac asta. Nu e de preferat un adevăr care doare decât să faci față de prost și să treci nepăsător în timp ce toată lumea știe ceva ce ție ți-a fost ascuns? 
Cine se consideră a-mi fi prieten nu o să îmi trântească o minciunică doar pentru a mă proteja. Aia nu e protecție, e insultă. Și oricât ai ascunde ceva, mai devreme sau mai târziu tot se află. 
Dar probabil că înțelegem asta abia după ce suntem puși într-o astfel de situație. Până atunci continuăm cu minciunelele mai mititele sau de-a dreptul gogonate până simțim pe propria piele cum e să fi mințit de o persoană în care ai încredere.

10 comentarii:

  1. Doare tare cand vine de la persoane in care ai incredere. Si uite asa ajungem sa nu mai avem incredere...

    RăspundețiȘtergere
  2. Hm. Parerile mele sunt oarecum impartite.
    Nu-mi plac mincinosii si nici minciunile deloc. Dar sunt chestii pe care as prefera sa nu le stiu. Si a existat o situatie in care as fi preferat sa fiu "menajata". Faptul consumat, nu se mai putea face nimic,..as fi preferat sa nu stiu nimic si persoana sa tina secretul pana la adanci batraneti.
    Cred ca uneori, e mai greu sa stai cu povara minciunii asupra ta decat sa spui adevarul.
    Imi pare rau ca ai patit-o ... dar nu uita ca fiecare sut in fund e un pas inainte :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu nu mi-as dori sa fiu ”menajata” daca problema ma priveste direct. daca e vorba de altii, nu tin sa stiu.

      Ștergere
  3. Din punctul meu de vedere, minciuna este interpretabila. Nu e ceva clar. Net. Alb sau negru. O stiu pe X de ani de zile, sa zicem. Intr-o zi vine la mine, plangand, si ma intreaba daca e urata, fiindca cineva ii spusese asta. Ei bine, daca eu nu o vad urata, nu ii pot spune: draga mea, regret, uite, pana acum nici eu nu am bagat de seama, dar, daca tot a zis cutare ca esti urata, hm... da, ai ochii prea mari, urechile prea departate si tenul prea negricios.
    Minciuna-minciuna e atunci cand vii cu o versiune a ta, legata de un fapt, si, stiind clar ca nu ai dreptate, o propagi sperand sa castigi adepti.
    Sau poate gresesc. Hai sa mai dezbatem.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. normal ca depinde de situatie. asta o stim fiecare dintre noi :)
      eu ma refeream aproape la aceeasi situatie ca cea prezentata de tine, cand desi dracul e negru taciune tu vii si ma mangai pe crestet si imi spui ca-i alb, ca nu vad eu bine :)

      Ștergere
    2. Aaa, pai in cazul asta cel ce minte nu are scuza!! Adica vad clar o situatie si eu vin si sustin contrariul... asta e deja mita spirituala, incercare patetica de a castiga simpatia cuiva, intru folosul personal.
      Indiferent despre cine e vorba, decat sa mint, prefer sa tac. Mereu am preferat sa fac asta.

      Ștergere
    3. acum ca mi-ai dat apa la moara, ma leg de altceva :)
      in situatia in care tu, buna mea prietena, in care eu am incredere, stii ceva care are legatura cu mine, ceva de care eu nu am habar, dar care poate influenta major deciziile mele viitoare, ce faci? imi ascunzi adevarul pentru a ma "proteja" sau imi spui, chiar daca o sa sufar pe moment? tacerea nu e si ea un soi de minciuna in cazul asta? nerostita, e adevarat, dar ...

      Ștergere
    4. Daca e vorba de o chestiune foarte importanta, nu o trec cu vederea. Nu ma prefac ca nu stiu de ea, si nu ti-o ascund daca imi esti prietena. Ma framant pana gasesc modalitatea adecvata de a te aborda, si... iti aduc la cunostinta faptul. Pentru ca nu m-as putea privi in oglinda daca as sti ca prin tacerea mea am devenit un soi de "dumnezeu" care iti cladeste, pe nisip, un viitor mincinos...

      Ștergere
    5. exact asta-i problema. unii isi aroga acest drept de a fi un fel de Dumnezeu, hotarand viitorul pentru altii. nu e usor sa vii cu vesti proaste. clar! in special pentru cei dragi, dar eu il vad ca pe un rau necesar.

      Ștergere
  4. Exista un rationament total valabil pentru 99 la suta dintre oameni, pe care ei il aplica si traiesc "fericiti" dar totusi se plang... Adica "increderea oarba" in persoana iubita. Eu nu folosesc procedeul asta si probabil de aia sunt nefericit :)) Ma rog... Consider ca aici e cea mai mare si mai grava minciuna posibila, a te minti pe tine insu-ti. Restul sunt minciuni sesizabile... Eu sunt mintit mult datorita firii mele taietoare si spanzuratoare, dar sesizez de multe ori fara sa vreau. Mai dedemult ma durea, acum ma distreaza :) Ne schimbam, fie ca vrem, fie ca nu.

    RăspundețiȘtergere