miercuri, 6 martie 2013

Spovedanie de miercuri


Cred că ați băgat de seamă, cei care treceți mai des pe aici, că la eticheta Fotograful din mine apar (poate) mult prea des fotografii cu biserici, mănăstiri, sau imagini care au într-o oarecare măsură legătură cu credința. Poate asta v-ar duce cu gândul că o fac din evlavie, din credință. Nu. Deloc. Totul pleacă din iubirea de frumos. Uitându-mă la un lăcaș de cult ochiul meu fuge după linii și motive, după forme și culori, mintea mea nu are nimic de a face cu credința, ci cu istoria și arhitectura.
Nu am fost niciodată un credincios în adevăratul sens al cuvântului, deși provin dintr-un mediu evlavios, nu habotnic, dar cu frica lui Dumnezeu și cu respectarea a tot ceea ce implică credința și religia. Dar nu am reușit să simt niciodată ceea ce simțea bunica, sau mama și, bănuiesc, ceea ce simte orice credincios. Nu am simțit nici o chemare, nici o atingere, nimic care să mă facă să cred deși bunica și mama au încercat să îmi arate calea.
Copil fiind, îmi amintesc că într-o iarnă, când bunica venea să stea pe la noi mai mult timp, m-a pus să scriu trei rugăciuni pe care, zicea ea, ar trebui să le știe orice copil, Crezul, Tatăl nostru și Înger, îngerașul meu. M-a și pus un timp să le citesc în fiecare seară. Nici acum nu le știu pe două dintre ele. Tatăl Nostru am reușit să îl rețin mult mai târziu, din cu totul alte motive. Am impresia că a fost atunci când a trebuit să îl traduc din franceză. Am citit Biblia. Nu, nu așa cum trebuie să o facă orice credincios, ci așa cum trebuie să o facă orice om care are pretenția că citește. Citirea Bibliei nu m-a ajutat să cred, ci, din contră, m-a făcut să îmi pun o mulțime de întrebări pentru care nu există răspunsuri, m-a făcut să mă revolt contra a 1001 lucruri și să mă îndoiesc și mai tare. Mi-a fost mult mai ușor să cred în știință decât într-o divinitate supremă care ne conduce din umbră, care ne urmărește, ne ghidează sau, dimpotrivă, ne lasă la voia întâmplării.
Nu am mers niciodată la biserică pentru că am crezut. Doar în Vinerea Paștelui știu că mă duceam de voie ca să mă întâlnesc cu cei de vârsta mea la procesiunea ocolirii bisericii. Peste ani, obligată de împrejurări să merg regulat la biserica, am realizat însă, că biserica e un loc unde poți obține o clipă de liniște pură, cu condiția să mergi în afara slujbelor religioase, să mergi când nu e nimeni, să te așezi pe o bancă și să fii tu cu tine însuți. Nu neapărat ca să vorbești cu Dumnezeu, doar să stai și să te bucuri de liniștea aia deplină. Garantat, nu găsești nicăieri o liniște ca aceea a unei biserici goale.
Mă uit la cei cu adevărat credincioși, nu la credincioșii de ocazie care merg la biserică pentru a pune țara la cale și pentru a-și etala ”credința” sau hainele, mi se par mai fericiți, chiar dacă au lipsuri și nevoi. Par împăcați cu viața, cu soarta și cu ei înșiși. Au o serenitate care răzbate dincolo de ochii triști sau de cutele dintre ochi, o forță ce le dă puterea de a merge mai departe în ciuda a orice. Îi invidiez sincer.
Mi-aș dori să pot să cred. Să cred că există ceva sau cineva care mă ghidează ca pe o marionetă indiferent de ceea ce vreau și încerc eu, mi-aș dori să pot spune ”Așa a vrut Dumnezeu” atunci când lucrurile merg prost, și asta să îmi fie de ajuns, să îmi aducă alinare și împăcare cu mine însămi, să mă ajute să merg mai departe fără mustrări de conștiință, fără povara vinei și asumarea completă a greșelilor. Mi-aș dori să pot să-i vorbesc lui Dumnezeu fără să am senzația că sunt nebună vorbind singură. Dar nu pot. Am încercat. Credința nu depinde de voință,  nici de intenții, ci de chemare, iar eu nu am acea chemare. Și nici nu mă prefac că o am. Sunt un simplu om care încearcă să se strecoare prin viață respectând Cele 10 porunci nu din evlavie, ci pentru că le consider de bun simț.


8 comentarii:

  1. Credinta adevarata se afla in suflet, nu in manifestarile exterioare. Poate ca Dumnezeu se afla exact in farama aia de liniste pe care o simti cand stai singura intr-o biserica goala. Daca e drept ceea ce spun, daca El se afla acolo, nu-i asa ca e extraordinar? Pentru tine El poate insemna asta. Pentru mine poate insemna linistea pe care o regasesc cand ma uit la o apa curgatoare, fara sa fac planuri de vreun fel. Nu cred in credinta colectiva, cu aceeasi forma de manifestare. Aceea e de fatada, adesea. Insa nu judec pe nimeni, fiecare face cum ii dicteaza cugetul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu daca cum spui tu, dar suna bine, trebuie sa recunosc.
      Nici eu nu judec pe nimeni si respect dreptul si alegerea fiecaruia de a crede sau nu.

      Ștergere
  2. Într-o situație asemănătoare sunt și eu... dar încerc să mă țin departe de subiect :)
    Eu cred că sunt o persoană credincioasă (așa-mi place să cred, nu știu sigur), chiar dacă nu sunt de acord cu multe din învățăturile Bisericii sau cu "explicațiile" le dă la anumite chestiuni.
    Biblia mi s-a părut interesantă, din punct de vedere istoric, dar cam atât.
    PS. Cum, n-ai învățat și "Duamne Duamne cerestate"? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E intr-adevar un subiect destul de sensibil pentru ca oamenii se pot simti lezati prin asociere.

      :)) NU, nu am reusit sa retin mai mult de primul vers, cel scris de tine, iar la cealalta doar primele 4 versuri.

      Ștergere
  3. Te-am gasit! Si bine-mi pare...
    Am citit intr-o carte de curand o vorba mare: "Rationez, deci Dumnezeu exista"
    Avem creier si logica pentru a ne lumina iar Dumnezeu ne-a facut dupa chipul si asemanarea lui, daca e sa iei Biblia ad litteram. Nu trebuie sa-mi rup genunchii prin biserici ca sa inteleg asta.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred in Dumnezeu ca fiinta suprema, dar mi-e cam greu sa respect toate ritualurile bisericesit...sunt rea, ma rog cand am nevoie, multumesc cand imi amintesc (mai rar). As putea spune ca relatia mea cu Dumnezeu e destul de asemanatoare cu cea pe care o am cu oamenii, cu oamenii cu care am putine in comun.Candva era mai stransa, mai apropiata, dar tind sa cred ca si acum de undeva de sus, Seful e acolo si e gata sa intervina in momentul oportun...e bine sa gandesti pozitiv. Gandeste-te ca Divinitatea exista chiar daca nu ai o relatie foarte apropiata cu Ea, si ca iti e de ajutor fara ca macar sa te rogi, intervine cand e cazul. Macar stii ca in momentele cruciale, cand esti singura si nici un om nu poate face nimic, cineva e acolo undeva in neant si te aude. Eu asa cred, si ma simt mai bine. E ca si cum as tine un jurnal astronomic... desi imi vorbesc mie, stiu ca aude cine mai trebuie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dar nu trebuie sa "te zbati" sa crezi. Credinta nu e un "must have" nu e o obligatie cu atat mai putin o porunca (desi stiu ca majoritatea credinciosilor din toate religiile asa o considera)!
    Fii om. Iubeste-ti aproapele si ajuta-l cand poti, incearca sa fii corecta chiar daca vei fi dezamagita de multe ori, respecta-ti semenii , asculta-ti inima, zambeste, traieste frumos, ai grija de sanatatea ta.
    Si Universul va prinde drag de tine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ma zbat. Am incercat, inconjurata fiind de persoane credincioase, dar, cum spuneam si mai sus, pentru credinta ai sau nu ai chemare. Eu ma ghidez in viata pe principiul "Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face" si nu ma astept ca cineva ... sau ceva sa ma recompenseze pentru asta. Daca constiinta mea e linistita, e tot ce conteaza.

      Ștergere