duminică, 20 noiembrie 2011

Pentru ce platim?

Constat din ce in ce mai des in ultimul timp ca pe produsele pe care le cumpar nu mai apare tara de fabricatie, vestitul “Made in …” sau cel putin in romaneste “Fabricat in…”. Asi! Tot mai des vad “Made in EU” sau doar un nume de firma aruncat acolo fara sa se specifice daca e producatorul sau altceva sau mai stiu eu ce alte chestii care de care mai dubioase. Sau imi arunca acolo un distribuitor care nu-i totuna cu producatorul. Intr-o oarecare masura inteleg si chestia asta. Ca nu produc romanii cafea, de exemplu. Asa ca o importa un nene vrac, o ambaleaza si o distribuie. Ok! Dar as vrea sa stiu si eu, ca idiot, care plateste pentru un produs, de unde vine respectiva chestie. Cer prea mult?
Si apoi chestia cu “Made in EU” …. Fratilor, EU e mare cat o zi de post, ca sa nu mai spun ca piata a fost invadata de chinezarii si te duci tu frumusel la ditamai magazinul, care crezi ca se respecta, si iti cumperi ceva de imbracat, sau o poseta (cum mi s-a intamplat) si descoperi acasa dupa un timp ca te-ai ales cu o chinezarie pe care, de fapt, ai platit-o la suprapret, si pe care o cumparai la jumatate sau chiar sfert de pret, din piata. Pai sa nu faci cu capul?
Nici varianta cu codurile de bare nu e o solutie pentru ca e incomoda (nu o sa plec cu lista prefixelor de tara dupa mine si, nici ea nu iti spune totdeauna producatorul, poate fi codul distribuitorului sau … multe alte chestii. De exemplu, spuma mea de par pe care scrie doar Procter&Gamble UK, are cod de bare de Germania, la firma Wella pe undeva prin Darmstadt. (Am gasit un site romanesc unde introduci codul produsului si iti afiseaza  unde si de catre cine a fost ambalat produsul.  Nu functioneaza el totdeauna, mai da si eroare server, dar in principiu spune.)
Poate sunt eu nebuna, dar cred ca am dreptul, ca fiind cel care scoate banii din buzunar, sa stiu pentru ce platesc. Si, daca e sa dau banii pe o chinezarie, sa nu o platesc la suprapret doar pentru ca se vinde intr-un magazin care are pretentii ca se respecta, cand o pot cumpara, daca vreau, de la magazinul chinezesc la jumatate de pret.
Si alta problema, daca tot vorbim de etichete, produsele importate, conform legii, trebuie sa contina o traducere in limba consumatorului. Ok, toate bune si frumoase. Au eticheta cu traducerea, dar este lipita exact peste textul original, asa ca nu ai cum sa compari daca e corect sau nu. De ce spun asta? M-am dus la supermarket mai zilele trecute si am vazut niste sosuri pentru salate care aratau delicios in sticla. Asa ca am vrut sa citesc compozitia si pentru ce fel de salate se folosesc. Am luat o sticla, am citit. Am luat alta, si alta, ca erau vreo 6-7 sortimente, traducerea era identica. Aceeasi compozitie, desi era clar ca lumina zilei ca erau diferite. Si un orb ar fi vazut. Sa citesti textul original nu aveai cum pentru ca eticheta traducerii era lipita exact deasupra. Asa ca … le-am pus frumos inapoi in raft si am plecat. Ce ar fi trebuit sa fac? Sa cumpar doar pentru ca aratau bine? Imi place mie sa experimentez chestii noi, dar stomacul meu nu e, totusi, cobai.



2 comentarii:

  1. Pe principiul : romanul e prost si nu se uita pe eticheta pentru ca e si lenes pe desupra. Si daca are neparata nevoie de ceva, cumpara oricum. Asa s-au invatat "comerciantii".

    RăspundețiȘtergere
  2. sa stii ca ne iau de prosti. si poate pentru faptul ca nu ne pierdem timpul cu reclamatii la protectia consumatorului pentru ca stim ca oricum e doar pierdere de timp.

    RăspundețiȘtergere