duminică, 11 septembrie 2011

Prefacatoria ca arta sau stil de viata

Un schimb de mesaje cu Adrian m-a determinat sa scriu acest post, deoarece devenise prea dificil sa imi exprim parerea prin intermediul comentariilor. Ajunsesem sa vorbim despre prefacatoria umana ridicata la statutul de arta. Toti ne prefacem uneori din motive diferite, toti zambim la un moment dat, desi in gandul nostru se invart cu totul alte idei, sau nici macar nu ne face placere ceea ce vedem sau auzim, toti spunem cuvinte doar de dragul de ale spune sau pentru ca asa se cuvine cu toate ca nu simtim ceea ce spunem. Unii o fac doar cand sunt prinsi la colt si nu au scapare, cand nu mai e timp pentru a te intoarce si a o rupe la fuga, sau a trece pe trotuarul celalat, ori a evita intr-un fel sau altul o manifestare de genul asta care unora dintre noi nu ne face placere, de care nu ne simtim in stare, pe care stim ca oricat ne-am stradui, e departe de a fi credibila si ne umple de dezgust fata de propria persoana. Altii o fac din dorinta de a obtine vreun folos personal, din dorinta de a accede in anumite cercuri sau de a se apropia de anumite persoane la care nu pot ajunge fiind ceea ce sunt de fapt.
Nu pot sa pretind ca sunt altfel decat sunt, simt ca nu imi iese, ca sunt falsa. Nu pot sa ii zambesc la nesfarsit cuiva care imi e dezagreabil si sa continui sa fac conversatie cu el desi imi vine sa o iau la fuga. Prefer sa evit. Sa ma limitez la “buna ziua”, “buna ziua” si nimic mai mult. Nu pot sa te intreb “ce mai faci?” daca nu ma intereseaza raspunsul tau sau sa te invit la o cafea pe care stiu ca nu o vom bea niciodata impreuna, doar din complezenta.
Stiu ca de multe ori sunt catalogata ca antipatica si prea tacuta, dar prefer asa decat sa simt ca mi-e rusine cu mine insami.  Nu pot sa ma indoi ca trestia, dupa cum bate vantul, sa spun dragalasenii care nicidecum nu se regasesc in gandurile mele ori sa port conversatii pe care le ascult numai cu o ureche sau poate nici cu aia. Nu-mi place sa jignesc pe nimeni, sa aduc suferinta cuiva si pentru ca, in general, oamenii iau ca o jignire opiniile celorlalti despre ei, nu pot sa-ti spun in fata parerea pe care o am despre tine, cu exceptia cazului in care imi ceri acest lucru. Dar daca nu gasesc nici o afinitate cu tine, nu voi pretinde ca sunt interesata. Te voi trata cu toata politetea atata timp cat faci la fel, dar nu ma vei vedea prin jurul tau. Sunt prea radicala, stiu, si am multe de pierdut din cauza asta pentru ca lumea in care ne invartim, am observat, prefera o minciuna calduta si un zambet  pictat pe fata decat un adevar care e posibil sa doara.
Nu vreau sa spun acum ca sunt o sfanta si ca eu nu am practicat chestia asta niciodata. Am facut-o. Chiar de mai multe ori. Problema e ca pana la urma am ajuns la acelasi rezultat. Intr-o zi paharul se umple si nu mai suport, iar cand se umple nu pot sa il desert usor. Explodeaza pur si simplu si nu mai pot controla. Tot ce am acumulat in timp iese dintr-o data, la foc automat, toate minciunile, toata prefacatoria. Si nu imi place. Daca pot evita asta, de ce sa nu o fac? Mai bine o ciudata decat o mincinoasa.
Mi-am facut un obicei, nu stiu cat de prost e sau nu, sa privesc in ochi oamenii care vorbesc, sa-i observ, sa vad daca exista vreo legatura intre cuvintele lor si mimica fetei, sa vad daca ochii lor spun aceleasi lucruri pe care le spune gura. E o activitate curioasa si amuzanta uneori, atunci cand subiectul discutiei nu e unul de importanta majora pentru mine. Daca e ceva ce “ma arde”, deja nu mai e amuzant, dar totusi urmaresc cu aceeasi atentie orice gest. Veti fi uimiti sa descoperiti ca de multe ori mimica fetei, gesturile si, in special ochii interlocutorului dvs spun cu totul altceva decat cuvintele pe care le rosteste. Iar proverbul ala cu “ochii nu mint niciodata” e adevarat. Daca ai suficient curaj si rabdare sa ii privesti, vei observa.
Si, da, prefacatoria a fost ridicata la rang de arta, unii au facut din ea un stil de viata, incat nu mai stiu nici ei care-i originalul si care imaginea pe care vor s-o proiecteze, iar unii dintre noi ne-am format impresia ca ne pricem in domeniul asta pentru ca ne-a mers o data, de doua ori, de ‘nspe mii de ori. Dar ne-am pus vreodata problema ca asa cum noi spunem mincini caldute cu zambetul pe buze si privindu-ne interlocutorul in ochi pentru mai multa credibilitate, la fel si interlocutorul poate afisa acelasi zambet amabil si se poate preface ca ne crede? Sau asta deja nu mai conteaza?

 

8 comentarii:

  1. nu ma deranjeaza ca monopolizezi :). imi plac schimburile de idei. te-as ruga sa dezvolti putin chestia cu "prefacatoria in scopuri nobile", asa, cu un exemplu de viata. real sau fictiv.
    cat despre neacceptarea propriei conditii, dorinte mari, slabiciune si prostie, nu e mai simplu sa nu le spui? oricum ai face, va veni o zi in care adevarul se va afla. nu iti vei pierde oare credibilitatea in fata celorlati? nu vei rani persoane dragi? crezi ca merita?

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu nu cred in scopuri nobile si recunosc ca dau la o parte oamenii prefacuti fara sa clipesc, mai ales "prietenii". Si mincinosii, si laudarosii.
    Probabil de-aia s-au imputinat asa.
    Nu stiu daca procedam bine, s-ar putea intr-o buna zi sa nu mai avem pe nimeni in jur, pentru ca la un moment dat toti oamenii se prefac, din diverse motive.

    RăspundețiȘtergere
  3. nici eu nu cred in scopurile nobile, Ursulino, prefer un adevar care sa ma doara decat o minciuna care sa ma reconforteze. din pacate, am observat ca majoritatea oamenilor se supara cand le spui adevarul. si ai dreptate ca e posibil ca intr-o zi sa ne trezim singure, dar nu prea avem de ales. ori singure, ori facem si noi ca ei, ne prefacem tot timpul. problema e ca mie nu-mi prea iese chestia cu prefacutul. simt ca nu sunt credibila. ori poate e doar impresia mea pentru ca stiu ca mint. din fericire incas mai am pe langa mine oameni capabili sa imi spuna in fata parere lor chiar daca stiu ca e posibil sa doara. cand o sa raman singura si n-o sa mai suport ... poate o sa iau lectii de arta :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Tina, mi-ai zis sa dau exemple de prefacatorie cu scopuri nobile, eu stiu ca am facut un comentariu, intradevar de pe telefon, chiar dupa ce m-ai intrebat si se pare ca nu a ajuns la tine sau ma gandesc ca poate nu ai vrut sa-l publici datorita tonului meu foarte nervos si daca e asa iti multumesc sincer!
    Chiar mi-am iesit din fire putin datorita faptului ca am fost inteles gresit. Am folosit o gramada de ghilimele, ceea ce inseamna ca am fost ironic...
    Sper ca nu te-ai suparat...

    RăspundețiȘtergere
  5. Cat despre neacceptarea propriei conditii, dorinte mari, slabiciune si prostie daca nu le-as spune n-as fi un fals? Ai vazut bine, pe blogul meu sunt sincer si intradevar ranesc persoane dragi, dar asta e soarta, la urma urmei toti avem parti rele si part bune, trebuie doar sa ni le acceptam...

    RăspundețiȘtergere
  6. tot. pt Adrian
    referitor la ultimul comentariu. tocmai asta m-a atras la blogul tau, deschiderea si libertatea cu care abordezi subiectele.
    si cred ca stiu de unde s-a nascut confuzia. de la aceste cuvinte ale mele "cat despre neacceptarea propriei conditii, dorinte mari, slabiciune si prostie, nu e mai simplu sa nu le spui? oricum ai face, va veni o zi in care adevarul se va afla. nu iti vei pierde oare credibilitatea in fata celorlati? nu vei rani persoane dragi? crezi ca merita?" am dreptate? ma refeream strict la minciuna. la faptul de a minti pentru ca nu ne acceptam conditia, avem dorinte prea mari etc. minciuna raneste mai tare ca orice. cel putin pe mine. si crede-ma ca stiu ce spun. si doare cumplit cand vine de la persoane dragi, persoane in care ai avut cu adevarat incredere. frange aripi.
    mi-as dori sa cred ca am lamurit confuzia. oricum spune-mi ca ma irita cand nu ma exprim suficient de clar.

    RăspundețiȘtergere
  7. sigur ca ne-am lamurit Tina :)
    nu mai e nici o confuzie, tehnica chiar face figuri cateodata, stiu sigur lucrez in domeniul asta. vezi de ce e atat de bine sa nu uitam niciodata de principiile de baza, cum ar fii increderea si intelegerea.
    da chiar ai dreptate, de la acele cuvinte s-a ivit confuzia cum ii zici tu, dar te asigur ca nu e nici o confuzie, doar ma durea acelasi lucru ce te doare si pe tine si a fost deajuns sa amintesti...
    ca sa iau foc :))
    si am uitat sa spun ca melodia ce-ai aleso e super...:)

    RăspundețiȘtergere
  8. ma bucur ca ne-am lamurit:)
    deci confuzia era la mine. nici nu ma mira. zilele astea sunt cam aeriana. nu stiam adevaratul motiv pentru care "ai luat foc". chiar daca imi lipseste comentariul ala am simtit ca ceva nu e in regula. de asta cred eu ca explicatiile sunt necesare, chiar daca unora li se pare ca e vorbarie fara rost.
    "Perfect day" e una din favoritele mele.

    RăspundețiȘtergere