joi, 9 mai 2013

Vorbe de duh


Totdeauna m-au fascinat proverbele, zicătorile, maxime și cugetări, leme sau teoreme, sau cum le-o mai zice, expresii rezultate din înțelepciunea și experiența populară. Îmi plac al dracului de tare, iar pe cele haioase le prind din zbor și nu mă mai dezlipesc de ele. Fie ele de pe unde or fi, dacă îmi smulg un surâs … ale mele sunt. Ceea ce mă distrează, în oarecare măsură, e că le rețin instantaneu, fără a depune nici cel mai mic efort în comparație cu chestiile care se presupune ca ar fi importante și pe care ar trebui să le rețin, dar … memoria mea e în pauză publicitară. Cum zicea maică-mea: ”Prostiile le înveți imediat.”
sursa foto
Dar să revenim la folclor. Se întâmplă uneori să aud mai multe variante ale aceleiași chestii, una mai haioasă ca alta. Am găsit pe un blog o altă variantă a celebrei  
”Tot ce-i bun, îngrașă” 
 și anume:
 ”Tot ce-i bun îngrașă, e imoral sau durează puțin”
care mi se pare o splendoare pentru că încorporează toate posibilitățile. Și mai știam una din folclorul altor neamuri care spune:
”Tot ce nu omoară, îngrașă.”
Se pare că omenirea a tot suferit din cauza problemelor ponderale.
Alta e aia cu:
”Doamne, mare ți-e grădina!” 
pe care am primit-o de la Blue în variantă completă și cu hazul de rigoare atașat pentru că în varianta mea îi cam lipsea un pic de sare și piper:  
”Doamne, mare ți-e grădina … și mulți proști i-au sărit gardul!”
Și una din preferatele mele cu aplicabilitate extrem de vastă în viața de zi cu zi, din categoria Învățăturile de la Licurici,:
 ”Trăim cu speranța ... murim cu regretul”.
Nu-i așa că vă crește moralul brusc? 
Și mai era lema sau teorema NuȘtiuCui, care, în opinia mea e definiția perfectă a perfidiei:
”Diplomația e arta de a spune: Cuțu-cuțu, ce cățeluș drăguț, până pui mâna pe o piatră”
Alta:
”Gândire multă, prostie sigură.”
Ar mai fi o mulțime, dar n-am de gând să le înșir pe toate că ne apucă Crăciunul , dar vă provoc să îmi reînnoiți stocul. Hai, înseninați-mi ziua!


29 de comentarii:

  1. Hai ca stiu si eu cateva:
    " Mentosana in corpore barosana"...apropo de ingrasat!
    " Urzici, loboda si stir - vitamina C-imitir"...apropo de vegetarieni
    " Nu e pasare ca porcul!"...apropo de carnea pe care ar trebui s-o mancam
    Si mai e poezioara aia haioasa "La Roma imparatul Nero se spala pe dinti cu Dero" apropo de o reclama la Dero, veche, veche!

    RăspundețiȘtergere
  2. :)))))))) vitamina Cimitir???? =)))))) asta-i totala. nu o stim
    Apropo de "Nu e pasare ca porcul" si de vegetarieni, un prieten avea o expresie favorita pe care ne-o trantea de ficare data cand ne auzea de diete sau ii dadeai verzituri sa manance:
    "Cea mai buna leguma-i carnea"
    Merci!

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu iti zic una si buna, sper sa nu ofenseze pe cititori prea mult. :)) Era o vorba de duh pe care o spunea frecvent un prieten de familie: "Traindo sperando, murindo cacando". N-a gasit alta rima probabil. :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))))))))) buna rau!
      stai linistit ca nu cred ca am cititori asa ... sensibilosi :). din cate ii stiu eu, tin la gluma.

      Ștergere
  4. Corect, leguma numită carne de porc precum şi fructul savuros, anume cotletul, sunt demne de cele mai fine gusturi ale celor mai pretenţioşi gurmanzi.
    Acu', revenind la proverbe ori vorbe de duh: Lasă pe mâine ce poti face azi, că poate nu mai trebuie; Cine se trezeşte de dimineaţă are un servici nasol rău; Banii n-aduc fericirea, doar o întreţin. Si mai sunt da' să las şi pentru alţi vizitatori.
    Tare de tot teorema perfidiei cu piatra şi câinele :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))) mi-a placut mult aia cu "are servici nasol". Ce se mai schimba vremurile... super!

      Ștergere
    2. Una e amara, draga mea, insa atat de valabila. "Fruntea sus!" in varianta completa suna asa: "Cu noroiul pana-n gat, dar fruntea sus!"
      PS: o ador pe cea cu arta diplomatiei. :)) Multumesc pentru zambet.

      Ștergere
  5. Culese din Forumul românilor din Elveţia:
    - Regretele zilei de ieri si grijile zilei de maine, ne fura ziua de azi!
    - Nu lua viata in serios. Nu o sa iesi din ea viu.
    - Cine se culca o data cu gainile , se va culca si a doua oara.
    - Cine sapa groapa altuia........ departe ajunge.
    - Daca ai vointa, poti sa muti si muntii din loc. Daca ai creier, ii lasi acolo, ca nu te deranjeaza!
    - Construim case de nebuni pentru ca cei de afara sä creada cä sunt întregi la minte.
    - Cuvantul i-a fost lasat omului ca sa-si ascunda gindul (Epictet)
    - Tinand cont ca Dumnezeu a limitat inteligenta omului, pare nedrept ca nu i-a limitat in acelasi timp si prostia.
    - De cand am inceput sa cunosc omul, am inceput sa iubesc cainele....
    - Daca o pasarica ti-a soptit ceva.....atunci inseamna ca ai inebunit pentru ca pasarelele nu vorbesc.
    - Exista doua cuvinte care iti deschid multe usi......trage si impinge.
    - ...si daca ramuri bat in geam.... de ce nu tai copacul ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sorin, mi-ai inseninat ziua :))). Multumesc. superbe adaptarile. Absolut inspirate. Ce se mai schimba si expresiile in functie de vremuri :)

      Ștergere
    2. Hoinar fiind, am cules, în viteză, câteva panseuri din cele 250 de pareri din topicul "Citatul Zilei" al forumului românilor din Elveţia, care poate fi gasit la http://www.casa-romanilor.ch/forum/viewtopic.php?f=15&t=1917.
      Mi se par mintoşi foc forumiştii. Alte mostre:
      - Cea mai infidela amanta a omului este Speranta. Te inseala zilnic si totusi, traiesti cu ea toata viata.
      - Ce putini oameni se tin de promisiuni; si ce multi se agatza!
      - Daca vrei un barbat frumos, destept, romantic, bogat ... du-te la film!

      Ștergere
    3. Merci de link, Sorin, e acolo o intreaga enciclopedie de umor ... si amaraciune. Sunt grozavi! Uite ce noroc cu hoinareala ta pe web :))

      Ștergere
  6. :))) pai au ales partea care le-a convenit din tot versetul. Continuarea era mai nashpa, deloc optimista.
    "[...] quam minimum credula postero" = "[...] si fii cat mai putin increzator in viitor" :)).
    neplacuta, dar ... adevarata :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Spun şi eu că 90% dintre lucrurile care ne plac sunt ilegale, imorale, provoacă dependenţă sau îngraşă rău. De unde am tras concluzia că de-aia nu se mai citeşte în ziua de azi:)Acum se merge pe "prinţipiul" că "Cine are carte, N(-are) parte", la ce să ne stricăm ochişorii?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inca una din expresiile care s-au adaptat vremurilor, din nefericire. "Cartea" nu mai e o garantie astazi, buzunarul lui ... taticu', bunicu', bibicu' etc. insa, da! :)
      Multumesc de vizita.

      Ștergere
  8. Heiiiii, bine ca din toti care ati trecut pe aici, nu mi-a zis niciunul sa ma uit naiba cum am scris inseninati-mi (era: insenina-ti-mi). Nu v-a fost la niciunul mila de mine ca ma fac de mirul lumii? :))) să ma fi intrebat cu cine am făcut gramatica? :)))
    Apropo, stiu ca multora nu le cade bine câte o observatie de genul asta, dar ce urasc eu mai tare, sunt greselile de gramatica, așa că, va rog frumos să ma corectati pe viitor, ca nu ma supar, ba chiar va raman recunoscatoare. :)) sincer!

    RăspundețiȘtergere
  9. O, da! Hai ca m-ai amuzat.
    Eu nu prea le am cu zicatorile, dar astea mi-au placut!

    RăspundețiȘtergere
  10. Pai cred ca mai important decat invatamintele pe care le poti trage din ele e umorul continut. Sunt amuzante, iar noule adaptari sunt geniale.

    RăspundețiȘtergere
  11. Am mai gasit: Vorbe de duh despre sex http://www.informal.ro/2009/05/vorbe-de-duh-despre-sex/

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))) Woody Allen e total! are cele mai haioase replici. Merci de link

      Ștergere
    2. Şi blogul doamnei care prezintă replicile merită atenţie. Am găsit multe lucruri de băgat în seamă acolo...

      Ștergere
  12. Ştiind că eşti mare amatoare de vorbe de duh, mă opresc să le culeg pe cele care mi se par de băgat în seamă. Cum nu am altă cale să ţi le trimit, le cazez aici.
    Am găsit în blogul "Umbrela pătrată" al unei timişorence încă un teanc de vorbe de duh. Sper să-ţi placă:
    1. Răzbunarea e dulce şi nu are calorii.
    2. Când bărbatul are o situaţie proastă, caută o femeie. Când situaţia se îmbunătăţeşte, mai caută una.
    3. În dictatură, cineva te foloseşte cum vrea. În democraţie, zice-se că ai dreptul să-l alegi pe cel care o să te folosească aşa cum vrea el.
    4. Dacă soţia nu vorbeşte dimineaţa cu tine, înseamna că beţia de aseară ţi-a reuşit.
    5. Mai rău decât un prost leneş e un prost cu iniţiativă.
    6. M-au urmărit multe gânduri profunde... dar am fost întotdeauna mai iute decât ele.
    7. Întâmplarea e inevitabilul apărut din senin.
    8. Dacă şeful e idiot, lasă-l s-o afle de la altul.
    9. În orice căsnicie, cineva are întotdeauna dreptate, iar bărbatul niciodată.
    10. Nu-i greu să te laşi de băut, greu e să înţelegi de ce trebuie să te laşi de băut...
    11. Oamenii cu bani sunt de două feluri: apăraţi de poliţie ori căutaţi de poliţie.
    12. Şi în casa de nebuni există vecini.
    13. Oricât te-ai strădui, cineva va munci mai puţin decât tine şi va câştiga mai mult.
    14. Nu salarile-s mici, lunile sunt prea lungi.
    15. Când iubeşti cu adevărat, nici măcar bigudiurile nu te mai sperie.
    16. Principala problemă a omului e că el singur îşi creează probleme.
    17. Dacă nu ai griji şi duşmani, e posibil să nu te fi născut.
    18. Cine munceşte toată ziua nu mai are timp să câştige.
    19. Viaţa e liniuţa dintre data naşterii şi data morţii.
    20. Sărăcia nu se vindecă. A dovedit-o medicina fără plată.
    21. Dacă într-un cuvânt de cinci litere ai comis şase greşeli, una e de prisos.
    22. Prietenii pot fi şi falşi, duşmanii sunt întotdeauna autentici.
    23. Nu-ţi băga în cap toate fleacurile, fiindcă nu-ţi mai rămâne loc pentru prostie.
    24. Un optimist este un om insuficient informat.
    25. Femeile fac din nimic trei lucruri: salate, coafuri şi drame.
    26. Uneori, când începi să frânezi, nu te mai poţi opri din frânat.
    27. Dacă la o întrebare îţi răspunde un filozof, nu mai înţelegi ce-ai întrebat.
    28. A doua căsnicie e victoria speranţei asupra experienţei.
    29. Nu-i deloc greu să combini neplăcutul cu inutilul. E doar o chestiune de tradiţie.
    30. Logica este ştiinţa care îi permite bărbatului să nu înteleagă femeia.
    31. Votca băută cu măsură e bună în orice cantităţi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Aici e cel mai bine, Sorin, sunt toate la un loc. Merci mult.

      Ștergere
  13. Mai adaug un link:
    http://nuaisacrezi.ro/cele-mai-grandioase-30-de-citate-despre-femei/

    RăspundețiȘtergere
  14. Încă un link, dacă mai suporţi:
    http://quotationsfreak.wordpress.com/legile-lui-murphy/

    RăspundețiȘtergere
  15. Am mai gasit:
    Barbatii sunt precum pantofii :
    - cei care iti plac, te costa;
    - foarte putini merita sa fie pastrati mai mult de un sezon;
    - daca nu ii iei potriviti, s-ar putea sa te bata;
    - cei comozi nu te atrag, iar cei care te atrag nu vor sa intre;
    - oricat le-ai vorbi, nu devin mai maleabili;
    - unul singur nu e de ajuns decat pentru cenusarese;
    - unii merita sa fie lasati la usa ;
    - lumea te judeca in functie de ei;
    - alte femei te invidiaza pentru ai tai, iar tu invidiezi alte femei pentru ai lor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))) astea sunt totale! Nici nu ma gandeam ca exista atatea similitudini intre barbati si pantofii unei femei. Genial! Merci, Sorin!
      week-eend placut!

      Ștergere
  16. Din solidaritate cu categoria masculină a speciei umane, am ezitat să ţi le trimit.
    Până la urmă, a primat posibilitatea, rară la vârsta mea înaintată, de a oferi o plăcere unei femei pline de farmec.
    Cele mai bune gânduri!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu inteleg solidaritatea, dar trebuie sa recunoasteam ca, pana la urma, glumele sunt glume, atata timp cat nu uita de politete. Sunt destule si despre femei, iar daca sunt bune, rad cu aceeasi pofta.
      Multumesc pentru gandurile bune, Sorin.

      Ștergere
  17. Zise de Coco Chanel (19 august 1883 – 10 ianuarie 1971)

    “Nu sunt geloasă dacă îmi văd fostul iubit cu altă femeie. Mama m-a învățat să împart jucăriile vechi copiilor mai puțin norocoși.”
    “Frumusețea servește femeilor pentru ca să se facă iubite de bărbați, iar prostia, pentru a-i iubi.”
    “Femeile luptau pe vremuri pe teren propriu și fiecare înfrângere era o victorie. Acum ele luptă pe teritoriul bărbaților, unde fiecare victorie e o înfrângere.”
    “Atâta vreme cât știi că bărbații sunt asemenea copiilor, știi totul.”
    “Cele mai multe femei îşi aleg cămașa de noapte cu mai multă rațiune decât un bărbat.”

    RăspundețiȘtergere