marți, 27 decembrie 2011

Adio fumuri ...

Cea mai mare realizare pe plan personal de anul ăsta, e că m-am lăsat de fumat. Pentru mulți poate să nu pară mare chestie. Ce sacrificiu e să spui într-o zi ”Stop!”, poate înțelege doar un fumător înrăit, cineva care a fumat ani întregi cel puțin un pachet pe zi. Da, e o realizare. Pentru că presupune o mare voință. Să reușești să te abții de la țigara de după masă, de la țigările și cafeaua nelipsite în timpul orelor de muncă la PC, târziu în noapte, de cafeaua și țigările cu prietenii, de la țigara ”de nervi” pe care o fumezi ca să nu îi crapi capul vreunuia etc. Există câte o țigară pentru orice moment. Numai cine a trecut prin asta știe cum e. E un adevărat chin să simți mirosul de țigară amestecat cu aroma de cafea și totuși să te abții, să reușești să își controlezi impulsul de a fuma în momentul în care, în jurul tău se fumează, sau în momentele în care de obicei fumai, ca, de exemplu, când gătești și trebuie să ”păzești” cratița, fără să ai nimic altceva de făcut. E un obicei bine înrădăcinat, un tic.

De ce m-am lăsat? Păi să vedem … mă săturasem de pungi sub ochi, ma săturasem de gustul pe care îl simțeam dimineața, deși ultimul lucru pe care îl făceam înainte să merg la somn era spălatul pe dinți, mă săturasem de lipsa de culoare a tenului meu, mă săturasem de mirosul hainelor și al pielii mele … și mă săturasem de o mulțime de alte chestii care nu îmi plăceau la mine și care știam că se datorează țigărilor.
Dar am făcut-o și pe asta. Pentru cât timp? Îmi doresc să cred că, de data asta, e pentru totdeauna, dar am învățat lecția cu ”Never say never” așa că nu pot să am certitudinea. Nu e prima dată când mă las de fumat, dar, din păcate, am recidivat. Acum vreo 8 ani m-am hotărât să termin cu țigara. Nu am avut o motivație anume, ci doar am zis hai să văd dacă pot s-o fac. Și am făcut-o. Vreo 5 ani a fost ok, singura problemă care îmi dădea ceva bătăi de cap era creșterea … în kilograme :). Asta până într-o frumoasă zi de 19 august când mi-a dat viața o palmă cum nici în cele mai groaznice coșmaruri nu m-aș fi gândit că se poate întâmpla. Da, puteți să spuneți că am fost slabă și că nu am rezistat tentației. Poate am fost, dar sunt, totuși, bucuroasă că din toate relele posibile, l-am ales, oarecum, pe cel mai mic: țigara. Și așa am mai fumat vreo 3 ani 3 luni și … 6 zile :).

Ce îmi doresc? Doar ca data viitoare când îmi trage Doamna Viață următoarea palmă (că nu visez cu zâne să cred că asta a fost ultima), deci, sper ca data viitoare să fiu pregătită sufletește și să nu am nevoie de țigară sau altceva ca supapă de refulare.
1. Nu critic fumătorii, pentru că îi înțeleg, știu cum e.
2. Nu bat pe nimeni la cap să se lase de fumat. Nu e o chestie pe care o faci pentru că vor alții, ci doar dacă vrei tu. Trăiesc în casă cu un fumător (ca și în cei 5 ani de pauză), dar nu impun reguli și nu încerc să forțez. Știu că trebuie să vină de la el, iar dacă eu l-aș bate la cap am sta numai de ceartă. Apreciez însă preocuparea lui de a mă proteja de tentație (crede el că mă mai tentează încă. Lasă-l să creadă, îmi face bine ceva atenție în plus :)).
3. Nu evit fumătorii, acum că m-am lăsat de fumat. Majoritatea prietenilor mei sunt fumători și au fost prietenii mei și în cei 5 ani de nefumător, vor fi și acum.
E decizia mea și mă simt bine în pielea mea, chiar dacă am de dus o luptă grea cu frigiderul și scot limba de un cot făcând sport ca să reușesc să intru în continuare în blugii mei mărimea 38 :)).

10 comentarii:

  1. Felicitari!
    Si eu m-am lasat de fumat de vreo trei ori si nu m-a tinut niciodata... Nici macar o saptamana. La mine ambitia e un fel de floare rara. Prima data am avut o revelatie, am aruncat calm un pachet aproape intreg de tigari si bricheta zicandu-mi ca nu o sa mai fumez niciodata, dar nu m-a tinut decat doua zile.
    A doua oara m-am lasat din pragmatism totusi tinandu-mi pachetul de tigari in torpedoul masinii, dar la o saptamana dupa ce o fosta prietena mi-a rostit numele fostului prieten in timp ce faceam dragoste, m-am dus fain frumos la masina, mandru ca am stiut sa-mi las bekap si am aprins tigara calauzitoare. A treia oara a fost o intelegere cu o alta prietena ca eu raresc tigarile si ea trece la anticonceptionale, eu zelos, m-am lasat de tot dar nu a tinut mult nici de data asta...
    In orice caz, daca tu ai reusit cinci ani sa faci pauza, inseamna ca te-ai scos. Dar stii ce bune-s :))(glumesc)

    RăspundețiȘtergere
  2. stiu ca-s bune, Adi, in special in anumite momente ... nu se compara cu nimic :)) in ziua de Craciun s-a implinit o luna de cand m-am lasat, de data asta :). macar daca mai fac o pauza de 5 ani si tot sunt multumita :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga mea... succes in continuare. Eu nu stiu cum e ca n-am fumat niciodata.N-am tras nici macar un fum, ca m-am gandit intotdeauna ca ar putea sa-mi placa si vedeam permanent in jur oameni care incercau sa se lase. L-am vazut in schimb pe sotul meu incercand sa renunte si stiu ca nu e simplu. El nu a reusit inca. Dar cine stie... perseverand poate reuseste. Tie insa iti urez succes in continuare. Ma bucur mult pentru tine.

    RăspundețiȘtergere
  4. Ai uitat sa mentionezi un motiv principal pentru care merita sa te lasi de fumat: economia la bani. Eu n-am fumat niciodata su nici sotul, insa avem un cuplu de prieteni care in afara de fumat nu isi permit sa mai faca nimic. Si mai degraba ar renunta la orice distractie sau la mancare decat sa renunte la tigari.
    Asa ca : FELICITARI si iti doresc sa te tina cat mai mult!

    RăspundețiȘtergere
  5. @Dana
    multumesc mult, sper sa ma tin de treaba. e dificil. il intelelg pe sotul tau.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Ursa
    da, sa stii ca se simte si la buzunar. e adevarat, ca fumator, ceea ce conteaza sunt tigarile si cafeaua. poate lipsi mancarea, pot lipsi alte chestii. daca ai tigari si cafea e ok, cu restul te descurci intr-o oarecare masura.
    poate ca si prietenii tai ar vrea sa renunte, dar e dificil.
    mersi mult sper sa ma tina macar 5 ani, ca data trecuta :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Felicitari! De la o nefumatoare.:)
    Eu cand "pazesc" tigaia (=)) ce mi-a placut!) ascult muzica. Da un soi de dependenta, sa stii. Dar nu am simtit niciodata nevoia sa fumez, daca nu punem la socoteala teribilismul adolescentin (pentru ca de asa ceva nu am dus lipsa).

    RăspundețiȘtergere
  8. multumesc mult.
    acum am inceput sa car laptopul cu mine in bucatarie ca sa am ce face cand pazesc tigaile :)). ma tine ocupata.

    RăspundețiȘtergere
  9. Draga mea, in istoria asta a ta nu ma regasesc. Nu pe mine insami. Regasesc insa prieteni, cunoscuti care au incercat sa renunte, care au obosit sa incerce sa renunte, care au renuntat motivati de un avertisment medical etc.
    Dar inteleg exact ce spui cand cu "raul cel mai mic" care a venit o data cu palma vietii. Doamna viata te face sa-ti doresti sa-ti iei campii uneori (nu chiar uneori, dar hai sa fim draguti).
    Iti doresc... bafta, putere de a persevera in decizie, si nu uita: cata vreme te simti bine in pielea ta, indiferent ce presupune asta, nu ai pierdut nimic. Te privesti in oglinda si vezi un ten mai luminos? Un zambet mai frumos? De asta ai nevoie! Multa bafta in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  10. asa cum am mai spus, macar inca 5 ani si tot e bine :)
    spune-le prietenilor sa nu se lase pagubasi daca isi doresc asta. oricum, trebuie sa taie raul din radacina. dintr-odata, brusc chestia cu reducerea numarului de tigari, nu functioneaza.cel putin la mine nu a functionat. si, poate ajuta pe cineva ... sa renunte si la cafea odata cu tigara. tentatia e considerabil mai mica.
    multumesc pentru incurajari.

    RăspundețiȘtergere