miercuri, 24 august 2011

Prejudecăți

Lumea în care trăim nu te analizează ca individ ci ca membru al comunității din care provii. Nu contează valoarea ta ca individ ci opinia generală despre comunitatea din care provii, lucru de care nu te poți debarasa oricât ai încerca. Chiar dacă la un moment dat ai senzația ca ai depășit problema si că ai reușit, in sfârșit, să te impui ca individ, ca persoană, nu e decât o iluzie, comunitatea te prinde din urmă și te lovește crunt când și de unde te aștepți mai puțin. Dar mai dureros este când lovitura vine din partea unor oameni care ai crezut că au ajuns să te cunoască, să te aprecieze și pe care îi consideri prieteni, oameni care te judecă pentru ceea ce ești și nu după țara căreia îi aparții.
Am mai fost încă o dată, dacă mai era necesar, judecată pentru faptul ca sunt româncă si nu pentru omul care sunt. A trebuit să înfrunt încă o dată opinia generală, cel puțin europeană, referitoare la români. Și doare, doare rău. Suntem văzuți ca un popor de țigani și infractori. Asta pentru ca sunt atât de mulți compatrioți de-ai noștri care merg afară să se ocupe doar de prostii. Asta ne afectează pe toți, pentru că mass-media occidentală e plină de știri despre românii care încalcă legea: furt, prostituție, proxenetism, ocupare ilegală de spații, tâlhării și chiar crime. Nimeni nu vorbește despre românii corecți, onești, deși  sunt mulți și din aceștia plecați, dar ei își văd de treabă, nu sar în ochi și așa nimeni nu îi cunoaște, nimeni nu aude de ei. Știrile despre ei nu vând, nimeni nu e interesat. Pe românii care își câștigă existența muncind din greu, dar cinstit, nimeni nu-i cunoaște, sunt invizibili și, din nefericire trebuie să suporte consecințele faptelor celor cărora nu le place să muncească și aleargă după câștiguri ușoare. Nu contează motivul pentru care te afli în țara lor, ca ești imigrant, turist, la studii sau specializare, ideea e aceeași, ești posibil infractor și țigan.
Am avut neplăcerea să suport o remarcă jignitoare din partea unei persoane pe care o consideram prietenă și care, cel puțin așa am crezut eu, reușise prin intermediul meu, și a altor români să își schimbe părerea și să nu ne mai creadă pe toți hoți și țigani. Mi s-a spus cu un zâmbet malițios: ”Ieri, la cumpărături, supermarketul acela părea destul de românesc.” Nu m-am prins de poantă așa că am întrebat de ce. ”Păi nu-ți amintești țiganii ăia?” Mi-am amintit că era un grup de țigani, unii mirosind a transpirație de îți mutau nasul, dar erau localnici, nicidecum români așa că eram un pic pierdută. ”Și ce vrei să spui cu asta? – am întrebat.” ”Aaa, nimic doar că erau mulți țigani.” Nu exagerez, am simțit că mi se urcă tot sângele la cap și nu am putut să tac. Am întrebat care e problema cu țiganii că oricum ăia erau de ai lor, nu erau români. Mi-a replicat că a fost doar așa … ”pentru că voi aveți mulți”. Conversația a continuat pe un ton acid și a trebuit să aud multe alte chestii referitoare la țigani printre care că organizam concurs de Miss țiganca (de parcă nu ar avea voie!!!) și că atâta timp cât nu vom rezolva problema țiganilor așa vom fi tratați, vom fi denigrați și marginalizați. Știu că e așa și nu am încercat niciodată să neg acest lucru. Ceea ce nu înțeleg e de ce a trebuit să mi se spună mie, pe un ton de reproș și cu o oarecare agresivitate, de parcă eu aș fi avut un cuvânt de spus în toată povestea asta, de parcă mi-ar fi stat mie în putere să rezolv problema și nu făceam nimic și mai ales nu îmi venea să cred că toate astea veneau de la o persoană care timp de mulți ani a cunoscut și cealaltă față a României, pe care occidentul nu o cunoaște. M-a deranjat. Și am încheiat conversația spunându-i că nu mai lipsește decât să îmi spună și mie că sunt țigancă și va fi tacâmul complet.
Nu cred că străinii vor pricepe niciodată. Orice ar face oamenii de bună credință, e suficient un țigan sau un român să dea cu bățul în baltă și s-a dus totul pe Apa Sâmbetei. Suntem comunitate și nu indivizi și vom fi totdeauna judecați prin prisma comunității.
Așa că, dacă mergeți ”pe afară”, sfatul meu, evitați pe cât posibil să spuneți că sunteți români veți fi scutiți de multe neplăceri.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu